Koken met Ragnor: Snaren met tomatensaus!
3 berichten • Pagina 1 van 1
Koken met Ragnor: Snaren met tomatensaus!
Nee, ik eet geen snaren.
Ik kook ze wel. Het lief van men zus vertelde mij ooit is dat hij ergens had gelezen dat ge u oude snaren kunt koken om ze terug te laten klinken als nieuw, dus ging ik op onderzoek uit en inderdaad, er zijn vrij veel mensen die dit trukje toepassen!
Als technieker moet ik natuurlijk achter een verklaring gaan zoeken. Dat begint bij uitzoeken waarom snaren uiteindelijk aan vervanging toe zijn. Er zijn verschillende mogelijke redenen:
- Na een tijd verzamelt er stof en vingervet zich op de windingen van je snaren.
- Snaren verliezen na een tijd hun elastische eigenschap
Aan het tweede puntje is weinig te doen, maar het eerste is oplosbaar!
Door de snaren simpelweg in een kookpot te leggen en te koken in water, komt het stof en vingervet los van de snaren. 2 minuten koken voor snaren van een elektrische of akoustische gitaar, 6 minuten voor snaren van een basgitaar. Daarna water afgieten, snaren afdrogen met een handdoek en nog een half uurtje laten liggen voor verder op te drogen.
Ik heb dit geprobeerd met de fender-snaren die op mijn gitaar lagen toen ik hem kocht, met succes. Hij klinkt als nieuw. Natuurlijk is dit trukje niet eeuwig toepasbaar (de 2de reden om snaren te vervangen), maar afhankelijk van om de hoeveel tijd je dit doet zou het, volgens "et internet" toch 2 á 3 keer moeten werken.
Gezien de belachelijk lage prijs voor gitaarsnaren is het nog te bekijken of het de moeite wel waard is, maar voor basgitaarsnaren kan 1 keer koken toch al wat euro's uitsparen.
Is hier nog iemand die dit al geprobeerd heeft?
Ik kook ze wel. Het lief van men zus vertelde mij ooit is dat hij ergens had gelezen dat ge u oude snaren kunt koken om ze terug te laten klinken als nieuw, dus ging ik op onderzoek uit en inderdaad, er zijn vrij veel mensen die dit trukje toepassen!
Als technieker moet ik natuurlijk achter een verklaring gaan zoeken. Dat begint bij uitzoeken waarom snaren uiteindelijk aan vervanging toe zijn. Er zijn verschillende mogelijke redenen:
- Na een tijd verzamelt er stof en vingervet zich op de windingen van je snaren.
- Snaren verliezen na een tijd hun elastische eigenschap
Aan het tweede puntje is weinig te doen, maar het eerste is oplosbaar!
Door de snaren simpelweg in een kookpot te leggen en te koken in water, komt het stof en vingervet los van de snaren. 2 minuten koken voor snaren van een elektrische of akoustische gitaar, 6 minuten voor snaren van een basgitaar. Daarna water afgieten, snaren afdrogen met een handdoek en nog een half uurtje laten liggen voor verder op te drogen.
Ik heb dit geprobeerd met de fender-snaren die op mijn gitaar lagen toen ik hem kocht, met succes. Hij klinkt als nieuw. Natuurlijk is dit trukje niet eeuwig toepasbaar (de 2de reden om snaren te vervangen), maar afhankelijk van om de hoeveel tijd je dit doet zou het, volgens "et internet" toch 2 á 3 keer moeten werken.
Gezien de belachelijk lage prijs voor gitaarsnaren is het nog te bekijken of het de moeite wel waard is, maar voor basgitaarsnaren kan 1 keer koken toch al wat euro's uitsparen.
Is hier nog iemand die dit al geprobeerd heeft?

-

Ragnor - Roadie
Re: Koken met Ragnor: Snaren met tomatensaus!
Ik knip mijn snaren meestal te ver af om dat er nog eens aan te kunnen draaien
. En ja, voor die 7/8 euro die je moet betalen voor gitaarsnaren ga ik niet meteen moeilijk doen.
. En ja, voor die 7/8 euro die je moet betalen voor gitaarsnaren ga ik niet meteen moeilijk doen.-

ItWillDo - Roadie
Re: Koken met Ragnor: Snaren met tomatensaus!
ItWillDo schreef:Ik knip mijn snaren meestal te ver af om dat er nog eens aan te kunnen draaien. En ja, voor die 7/8 euro die je moet betalen voor gitaarsnaren ga ik niet meteen moeilijk doen.
mja, bij snaren voor een gewone gitaar ist idd ni echt de moeite. Maar voor basgitaarsnaren hebde zo met bijna geen werk eigenlijk 8 euro uitgespaard.
Op die manier heb ik nu eigenlijk nog een voorraad voor 2 jaar snaren.

-

Ragnor - Roadie
3 berichten • Pagina 1 van 1